|
Procès
de réhabilitation
IV - Teneur des 101 articles (original latin). |
|
[Tenor articulorum [per actores præsentatorum.]
Sacræ dixerunt sanctiones : « Culpandus est qui famam
negligit, et qui parentum subdola fraude oppressorum
innocentiam non defendit. » Itaque, ut per
vos, clarissimos et in Christo reverendissimum ac reverendos
patres, dominos archiepiscopum et ducem
Remensem, primum Franciae parem, insignemque
Parisiensem episcopum, juris utriusque eximios doctores,
ac colendissimum Constantiensem episcopum,
et venerandum sacræ theologiæ famosumque doctorem,
fratrem Johannem Brehal, ordinis Fratrum Prædicatorum,
hæreticæ pravitatis inquisitorem, judices
et commissarios in hac parte auctoritate apostolica
specialiter delegatos ; honestis personis Ysabelli d'Arc,
matri defunctæ Johannæ d'Arc, vulgariter dictæ la
Pucelle, ac Petro et Johanni d'Arc, fratribus germanis
defunctæ ejusdem et filiis dictæ Ysabellis, tam suis
quam suorum consanguineorum et propinquorum seu
parentum nominibus, suove procuratori nomine eorumdem,
et pro ipsis, tam conjunctim quam divisim,
in causa ista actoribus ; contra et adversus Subinquisitorem
hæreticæ pravitatis in Belvacensi dioecesi constitutum,
necnon contra promotorem negotiorum criminalium
episcopalis curiæ Belvacensis, ac quemdam
Guillelmum de Estiveto, reverendumque olim Petrum
Cauchon, Belvacensem episcopum, et Johannem Magistri,
pridem in eadem dioecesi prætensum inquisitorem aut vicarium ejusdem pravitatis, si supervixerint, suosve hæredes et causam habentes, si opus sit et dixerint
sua interesse ; adversus reverendum in Christo patrera
dominum Guillelmum de Hellenda, modernum
Belvacensem episcopum, cæterosque universos et singulos sua, in hac parte, interesse credentes, et eorum
quemlibet respective, tam conjunctim quam divisim,
reos ; super infrascriptarum molestiarum, infamiæ,
injuriarum et jacturarum ac iniquæ condemnationis et
excidii dictæ Johannæ reparatione, ac processuum,
sententiarum, censurarum et exsecutionum, omni
dolo, falsitate et subreptione et obreptione ac iniquitate
et pravitate infectorum, per dictos reos, suosve
complices, aut eorum aliquem vel aliquos factorum seu
attentatorum, prolatorumque et exsecutatorum, cum
suis omnibus dependentiis et sequelis, iniquitatis, falsitatis,
dolositatis et nullitatis declaratione, aut saltem
cassatione, revocatione, irritatione et adnullatione ;
necnon super dictæ defunctæ Johannæ d'Arc, dictæ
la Pucelle, expurgationis et innocentiæ promulgatione,
ad finesque hic tandem inferius exprimendos,
ex causis, mediis, factis et rationibus, et cum protestationibus
statim inscribendis, justitia ministretur, et
quod justum fuerit decernatur affirmant, dicunt, proponunt
et in scriptis exhibent ipsi actores petitiones,
articulos, facta, causas, rationes et ea quæ sequuntur.
I. In primis protestantur quod nulli malitiose injuriari,
aut in sui præjudicium famæ et honoris quomodolibet
intendunt invehere vel detrahere ; sed ea
præsertim dicere et prosequi, quæ ad suæ justæ hujus causæ et prosecutionis veritatem faciunt et elucida tionem. Et similiter protestantur ipsi actores quod,
adversus eos et eorum quemlibet qui in processu
contra dictam Johannam facto interfuerunt, aut super
eo consilium vel opinionem dederunt, cum, visa et
attenta, falsa, mendosa, corrupta et evidenti extractione
articulorum, eis pro consilio præbendo communicatorum,
de qua inferius dicetur, excusabiles habeantur; non intendunt aliquid dicere in sui honoris
et famæ prejudicium, aut suorum honorum jacturam
qualemcunque, demptis tamen judicibus et promotore. Et nihilominus dicenda pariter et agenda submittunt
correctioni et reparationi Sanctæ Sedis apostolicæ,
vestrarumque clarissimarum paternitatum, et
cæterorum quibus id spectare decet, si quid fuerit
corrigendum aut reparandum.
II. Item, et his præsuppositis, et hactenus in agendo
pro repetitis habitis et reputatis, dicunt et asserunt
ipsi actores, quod tam ipsi quam ipsa Puella Johanna,
sua consanguinea, sunt et fuerunt, vita comite, ac
esse intendunt, boni nominis, bonæ famæ et conversationis,
pacifici et quieti, honeste viventes et, duce
Domino, absque infamia seu nota perversa doli vel
criminis; fideli et catholica communicatione, dierum
suorum cursum peragentes; talesque per suos omnes
notos compatriotas et vicinos aliosque reputati sunt
et reperti, palam, publice et manifeste.
III. Item, quod dicta Puella, dum in humanis ageret,
omnem hæresim detestata est, nec aliquid credidit
aut affirmavit, seu adstruxit, quod hæresim saperet, aut
fidei catholicæ et sanctæ Romanæ Ecclesiæ traditionibus
obviaret.
Et sic fuit, et est verum.
IV. Item, et veraciter, ut bona et fidelis catholica, dicta Johanna, dum viveret, Deum coluit fideliter;
ecclesias et divina officia frequentavit, missas devote
audiendo ; sacramenta, præsertim poenitentiæ et eucharistiæ,
sæpius percepit, et opera misericordiæ pie
exercuit, Christi pauperibus eleemosynas largiendo,
nunquam jurando, sed quoscumque jurantes, præcipue
blasphemantes, increpando et objurgando ; et in nullo,
a catholicæ religionis ritu et fidei christianæ cultu,
articulis et unitate Ecclesiæ, unquam recessit quovismodo.
Et sic fuit, et est verum.
V. Item, et neque contra dictam Johannam, quoniam
fidelis et catholica erat, ulla præcessit infamiæ
aut suspicionis, erroris vel hæresis nota ; neque contra
eam, super talis infamiæ rumore aut publica voce,
aliqua inquisitio, in processu fidei præambula fierique
solita, præcessit ; prout neque unquam de fide
dubia aut de errore exstitit suspecta. Et ita contra
ipsam, processus in fidei materia non potuit nec
debuit inchoari sive agitari, nisi nulliter et de facto,
quoniam quidquid fit in fidei seu hæresis processu,
omissa dicta prævia inquisitione, irritum est et nullum;
saltem cassandum ipso jure.
Et sic fuit, et est verum.
VI. Item, et nihilominus dicti judices et promotor,
propriis ducti passionibus odioque insestimabili dictæ
Puellæ, aut nimio favore suorum æraulorum et domino
nostro Regi ac suo consilio tunc adversariorum,
nullo juris ordine servato nullaque præcedente legitima
inquisitione, dictam Johannam innocentem, ætatis
decem et novem annorum vel eo circa, et omnisjuris,
scientiæ mundanæ ignaram, eam apprehenderunt,
et, velut de hæresi conspersam, processui fidei seu hæreticæ
pravilatis officii, eam adscripserunt ; et contra eam, ut talem, processerunt, contra doctrinam juris
falso eidem crimina et errores adversus fidem et Ecclesiam,
imponentes et poenas juris in materia hæresis
confictæ notorie, incutientes.
Et sic fuit, et est
verum.
VII. Item, et quod, licet dicta Johanna viros litteratos
de parte et obedientia Franciæ sicut et Angliæ,
dum a principio in causa fidei citaretur, in carcere
postulasset vocari et admitti, et etiam missam audire ;
hæc tamen prædictus [Petrus Cauchon] renuerat, et
coram consiliariis in deliberatione ponere noluit, dicendo,
in præsentia consiliariorum vocatorum, quod
dicta Johanna missam audire requirebat, et quod a
quibusdam aliis habuerat quod ei missam audire concedere
non debebat ; de requisitione alia penitus subticendo.
Et hoc fuit, et est verum.
VIII. Item, et præsertim dictus Magistri, hæreticæ
pravitatis vicarius tunc prætensus, poenam excommunicationis,
et ipse Cauchon, tunc Belvacensis episcopus,
suspensionem [et] censuram a jure latas, tunc
incurrerunt, falsam hæresis notam dictæ Puellæ Johannæ
sic imponendo, et processum inquisitionis indebite
et sine causa legitima sic inchoando. Et ita suus ille processus, ex illo excommunicationis capite, cum
suis dependentiis et connexis, extunc nullitate infectus
est, quum, stante excommunicato judice vel
suspenso, juridictio exerceri nequeat nisi nulliter et
de facto.
Et sic fuit, et est verum.
IX. Item, et dicti Cauchon et Magistri, suique
complices seu dicti rei, dictam Johannam, juvenem et
teneram puellam, illico, ab initio sui processus, duro carceri, potius ad poenam quam ad custodiam ordinato, contra juris formam, mancipaverunt, et eam
compedibus ferreis et catenis oneraverunt et alligaverunt,
impie et injuste ; ipsamque in forti carcere
tunc, scilicet castri Rothomagensis, carcere quidem
non justitiæ, sed pravitatis et violentiæ, nec ecclesiastico
sed sæculari, retruserunt ; ac eam in manus laicorum armatorum et hostium sibi capitalium deposuerunt
conservandam, armatorum silicet Anglicorum,
capitali odio, assidue verbis, comminationibus,
terroribus et derisionibus ipsam prosequentium. Quæ tamen Puella juvenis in manu tunc Ecclesiæ tradita,
carceri ecclesiastico, non poenali, mancipata, honestis
sociata mulieribus, debuerat, Hbertate præmissa
competenti, humaniter tractari, saltim prætensi
processus cursu stante, ut jura volunt et omnis æquitas
deposcit.
Et sic fuit, et est verum.
X. Item, et est verum quod dicti episcopus et viceinquisitor,
per suam judicialem ordinationem, decreverunt
dictam Johannam, puellam et virginem, super
prætensæ per eam virginitatis integritate per matronas et dominas visitandam fore ; prout visitata fuit,
in parte sexus muliebris, per multas idoneas mulieres,
assistentibus dominabus valde nobilibus et multis. Quæ Johanna sollicite visitata, virgo et integra reperta
est ; et hanc visitationem, licet judicialem, dicti
judices dolose tacuerunt, ne quid ad laudem vel excusationem
dictæ virginis Johannæ exprimerent ; nec de ea in suo processu fecerunt seu voluerunt, imo inhibuerunt,
fieri mentionem ; et eos qui dictam visitationem
viderunt, et reperta in eadem sciebant, juramento
solemni adstrinxerunt quod ipsa celarent omnino,
quodque dictam Johannam repertam fuisse virginem et integram nulli unquam quovismodo revelarent.
Et ab hoc initio, doli, fraudis, mendacii et falsæ truncationis vitio suum processum maculaverunt,
quod est nota dignum.
Et sic fuit, et est verum.
XI. Item, et in prædictis carcere, statu, loco et comitiva
stante dicta Johanna, puella ætatis præfatæ juvenilis,
imo et hostilis præsentiæ et carceris duri terroribus,
metu et violentia sic afflicta ; dicti rei ad interrogatoria
multa, etiam difficilia, valde seditiosa, captiosa,
perniciosa et impertinentia, contra ipsam Johannam
non erubuerunt procedere, diversas materias aggredientes,
etiam theologicas, quibus et litterati viri,
libertate fungentes, responsa dare aliquando deficere
potuissent. Quibus siquidem interrogatoriis multiplicibus
et iteratis, sæpe minis, tanta ipsam Puellam vexatione oppresserunt ut in gravem corporis valetudinem
seu infirmitatem ceciderit, etiam prope mortalem; stiper quibus, non solum ipsa Johanna, imo
plerique ex ipsis consiliariis et assistentibus pluries
sunt conquesti, et nonnulli ex toto, a processu ipso,
viso modo procedendi, penitus recesserunt, alii repulsi
sunt.
Et sic fuit, et est verum.
XII. Item, et ut dicti rei contra dictam Johannam,
quod conceperant facilius et ad nutum adimplerent,
et omnes directores et consultores, Deumque et justitiam
præ oculis habentes, ab ipsius Johannæ examinatione secluderent, locum et tempus examinationis
mutaverunt, ac ipsam Johannam in loco carceris examinari
de cætero constituerunt, in præsentia Anglicorum
et custodum, per paucos consiliarios et cum
paucis, quos quasi in singulis examinationibus mutaverunt,
et tam ad interrogandum, quam ad interes sendum, secundum dierum varietatem, diversos statuerunt,
et in pauco numero ; de quo inter peritos et
consultos facta est non modica quæstio.
Et hoc fuit, et est verum.
XIII. Item, et quoniam dicti rei, citra omnem loquendo
injuriam, aut propria aut æmulantium ducti
nequitia, nedum in dictæ Puellæ naturalem seu honestæ
mortis consummationem lendebant; sed verius
immortale ejusdem publicæ infamiæ conspiraverant
excidium : ab illa infirmitate ut curaretur ipsa Johanna,
ac ei reservato servitio, circa eam plurium medicorum
adhibuerunt maximam sollicitudinem; quibusdam
etiam de majoribus suorum adversariorum, sub et a
quibus detinebatur, frequenter dicentibus quod mallent
perdere viginti millia nobilia, quam ipsa Johanna sic moreretur, nisi per ignem, et sententia contra eam
condemnatoria et ignominiosa præcedente.
XIV. Item, et illico, dum ipsa convaluit, eam rursum
multis interrogatoriis dicti judices vexarunt, præsertim
de quibusdam eam interrogantes, certas visiones
seu spirituum bonorum apparitiones, et Ecclesiæ
unitatem ac fidei apices concernentibus ; multaque
difficilia ab ea petierunt, de et super quibus fideliter,
catholice et competenter, responsa dedit honesta et congrua, sua præsertim juvenili ætate, conditione
sexus et ignorantia ponderatis et attentis.
Et sic fuit, et est verum.
XV. Item, et inter cætera responsa per dictam Johannam
Puellam honeste, quiete et prudenter emissa,
manifestis dictorum actorum passionibus et semulationibus,
ac odio, vexatione et turbatione afflicta, ipsorum
judicum sæpius declinavit forum. Quod palam ex duobus præcipue constat : primum, quoniam judices
tanquam sibi inimicos capitales recusavit expresse, et
ex ista legitiraa recusatione sua, notissimojure, omnis
est sua suspensa juridictio, in qua, si ulterius processerunt,
præsertim recusationis articulo indiscusso,
nulliter incedunt manifeste ; secundum est, quoniam judicium Romani Pontificis ipsa Johanna sæpius requisivit,
ubi et æquipollens appellatio causatur legitima
(Apostolus enim pro appellatione dicebat : « Ad
tribunal Cæsaris sto ») ; præcipue quoniam et ardua
hujusmodi negotia ad suam supremam Sedem spectare
noscuntur, ipso jure. Unde et exinde omnis dictorum
reorum processus, cum suis sequelis, nullitate infectus
est.
Et sic fuit, et est verum.
XVI. Item, et similiter, super ipsis visionibus,
ipsa Johanna responsa dedit sancte et a salubri veritate
non dissona ; quoniam et ipsas visiones a spiritu bono
procedere credidit, prout ita, pie et catholice æstimandum
est, ejusdem Puellæ integritate, humilitate,
simplicitate, ac reipublicæ ad quam mittebatur necessitate
justissimaque causa et fine, debite et sine maligna affectione, pensatis, ctim aliis circumstantiis opportunis; neque super hoc oberravit ipsa Johanna,
aut a fidei veritate aliquatenus deviavit.
Et hoc fuit, et est verum.
XVII. Item, et ipsa Johanna, licet tandem condecens
sibi negatum fuerit consilium, divini tamen spiritus
directione, ut creditur, fideliter ducta, omnia
responsa sua, dicta pariter et asserta, vicibus etiam
iteratis, Ecclesiæ sanctæ submisit, ab ejusdem unitate non recedens ; ac expressis verbis, per clericos
non suspectos vel affectos, omina visitari, imo et in
judicio Papæ et sacri Concilii omnia deferri pluries
requisivit instanter.
Et sic fuit, et est verum.
XVIII. Item, et quoniam viri litterati aliqui, pia
compassione moti, dictam Johannam ignorantem,
super his quæ dicebantur advertere volebant, consulendo
ut sacro Basileensi Concilio se submitteret, in
quo utriusque obedientiæ clerici aderant : tales utique
per dictum episcopum sunt contumeliose expulsi. Imo
uni eorum episcopus dixit : « Taceatis ex parte diaboli ! » Quinimo pluribus consiliariis et viris notabilibus,
doctoribus et licentiatis, minæ et terrores
plurimi sunt illati, et nonnulli a civitate Rothomagensi
proscripti, etiam in periculo vitæ suæ ; quorum
aliqui infra nominabuntur ; nec a post ausi sunt comparere,
vel dicto processui interesse. In quibus dictorum
judicum sinister affectus lucide patet.
Et sic fuit, et est verum.
XIX. Item, et nihilominus dicti actores ipsam
Puellam ignominiosæ mortis judicio terminare quærentes,
quanquam omnium sibi impositorum criminum
expers et innocens exstiterit, sicut infra palam
manifestabitur ; ad sui tamen iniqui processus continuationem,
post dictam suam infirmitatem, illico
descenderunt, hujusmodi promotore Belvacensi negotium
prosequente.
XX. Itera, et ipsa Johanna sæpius per eos interrogata
et vexata, tandem a dictis reis et ex eorum præcepto
certi sunt articuli compositi, quos a confessionibus
dictæ Johannæ dixerunt excerptos sive extractos,
incipientes Quædam fæmina, etc., quos pluribus
personis notabilibus et litteratis transmiserunt ; et super eisdem opiniones et vota plurimi habuerunt.
XXI. Item, et veraciter dicti articuli falso extracti
sunt et inique compositi, nec sunt conformes confessionibus
dictæ Johannæ, nec continent recusationes,
submissiones, excusationes, appellationes, nec verum
dictæ Johannæ et suarum confessionum intellectum;
imo veraciter dici debent opinantes in hoc decepti
et seducti, nec in eis exinde aliqua nota debet adscribi,
demptis tamen ipsis seductoribus reisque et complicibus
eorumdem.
XXII. Item, et licet in dicto processu fuissent assumpti
notarii publici, fide digni, qui palam verbis
gallicis dictæ Johannæ processum et acta ejusdem registrarunt,
attamen quidam alii suspecti notarii, in
loco abscondito et propinquo latuerunt, qui plura
falsa scribere voluerunt, et per quos absconditos notarios,
aut ex eorum scriptis, creduntur confecti falsi
articuli memorati. Imo et quidam alius confectus est
processus in authentica forma, plurimum distans et
dissimilis a dicto priori processu.
Et hoc fuit, et est verum.
XXIII. Item, et licet dicti judices, per hujusmodi
iniquas scripiuras, falsas relationes et confessiones, ac
articulos confictos, præmissis attentis, ulterius, præsertim
in fidei materia, procedere non debuissent,
prout nec potuerunt nisi nulliter et de facto ; attamen
illico, post dictæ Johannæ curatam infirmitatem,
eam statim, neque evidentia rei, neque suspicionis vehementia,
neque clamore famae id exigentibus, carceribus
duris sic detrusam, quanquam eis non constaret,
prout nec constitit, aliqua ipsam hæresi respersam
fuisse, aut aliqua fidei contraria excessusve et crimina commisisse, aut quibusvis erroribus fidei contrariis inhæsisse [praetenderunt] ; et licet eosdem episcopum et Inquisitorem requisivisset ut , si quid eam dixisse
prætenderent, vel egisse, quod hæresim saperet, vel fidei contrarium esset, id ad examen remitterent
apostolicæ Sedis, cujus erat judicium subire parata : in
ipsam Johannam, omni sibi defensione suæ innocentiæ
sublala, et juris ordine prætermisso ; pro libito suæ
voluntatis, in prætenso hujusmodi inquisitionis negotio
nulliter et de facto procedentes, duas tulerunt
sententias iniquas manifeste.
Et hoc fuit, et est verum.
XXIV. Item, et per quarum ipsi rei principia, narratis
quibusdam articulis in magno numero quos, licet
falso, prætendunt a spontanea confessione dictæ Johannæ
emanasse, et per quos intendunt de criminibus
per eos prætensis ipsam fuisse nedum culpabilem, sed
confessam : ad quamdam præcogitatam abjurationem,
ut suæ nihil deesset malitiæ, processerunt de facto, licet
in nullo, ut præfertur, fidei materia se offerret ; et
tandem, perlecta quadam prætensæ hujusmodi abjurationis
schedula, difficilium terminorum, et quam veraciter
non intellexit ipsa Johanna, ipsi tamen, inhumana
austeritate crudeles, ipsam Johannam, juvenilis ætatis,
licet nullo crimine maculatam, imo sibi impositorum
errorum penitus innocentem, et quanquam ad
Ecclesiæ gremium, ut dicebant, revertentem, imo,
et per eos a prætensis censuris absolutam, absque misericordia,
ad carceres perpetuos, in pane doloris et
aqua tristitiæ, diffinitive condemnarunt, licet inique,
dolose et de facto.
Et hoc fuit, et est verum.
XXV. Item, et licet, in hac sua iniqua sententia,
prævia verba quædam conficta apposuerunt judicantes
iniqui, ubi suam gratiam et moderationem salvas esse proferrent ; illico tamen dictam Johannam, plurimum
desolatam, non in carcere ecclesiastico, non in manus
Ecclesiæ, non in comitiva honestarum mulierum, licet
vestem suam muliebrem recipisset, et ita sibi promissum
fuisset ; sed in manu et custodia suorum capitalium
inimicorum, Anglicorum, in singularis domini
fortalitio et carcere, sine socia muliere, solam,
oneratam compedibus et catenis ferreis, eam tradiderunt
et reposuerunt, contra præcepta caritatis, contra
Ecclesiæ formam, et ut, verisimiliter, omnem ab
eadem bonæ perseverantiæ materiam secluderent, et
malignandi seu cadendi occasionem præstarent.
Et hoc fuit, et est verum.
XXVI. Item, et deinceps dictam Johannam fortiori
aculeo tentantes ipsi rei, seu eorum complices,
in ipso castro, dum in lecto nocte jaceret et supra lectum
vestes muliebres, ut eas in crastinum resumeret,
deposuisset ; ipsi vestes tnuliebres ablatæ sunt et repositæ
vestes viriles, ita ut etiam pro necessitate naturæ,
ad ventris purgationem aut alia, nulla sibi relicta sit
vestis muliebris, ad suam nuditatem tegendam.
Et sic fuit, et est verum.
XXVII. Item, et quod longe amplius perniciosum
est, præstitus est postmodum ad lectum ejusdem dormientis
Johannæ Puellæ, cujusdam ex dictis adversariis
accessus personalis seu permissus, qui, violentia
facti, ejus pudicitiam nisus est attentare ; ita ut
ipsa, propriæ defensionis et virgineæ servandæ honestatis
necessitudine propulsa, vestes resumpserit viriles, non habens unde aliter sua ossa tegeret, aut
a violentia instante dictum repelleret invasorem.
Et sic fuit, et est verum.
XXVIII. Item, et exinde, dolo, malitia et fraude
cooperantibus, dicti rei super relapsu prætensæ per
eos ab initio hæresis vel erroris, Johannam causare vel
accusare et interrogare nisi sunt. Quæ, licet ad interrogata,
congrua et catholica responsa dederit, et, super
ipso prætenso relapsu inquietata, manifestaverit se nihil
abjurasse, quoniam in nulla hæresis specie prius
lapsa est, prout infra dicetur ; insuper manifestaverit
ipsa Johanna se nullatenus intellexisse schedulam prætensæ
per eos præfatæ abjurationis ; ita ut exinde dici
et inferri opus sit ipsam Johannam nullo relapsu potuisse
causari, nisi nulliter et de facto : attamen ipsi
rei, contra Deum et justitiam, ipsam Johannam in
hæresim fore relapsam falso concluserunt.
Et sic fuit, et est verum.
XXIX. Item, et licet talis conclusio ex multorum
deliberantium votis, etiam numero cæteros longe
excedentium, a multo seu majori parte, non resultaverit,
aut potuerit nec debuerit recolligi, sicut ex processus
constabit tenore : attamen rei decreverunt eamdem,
tanquam relapsam, venire condemnandam,
sitientes ejusdern finale excidium morte publica et infami commercio consummandum.
Et sic fuit, et est verum.
XXX. Item, et proinde celeriter ad secundæ damnabilioris
sententiæ prolationem, pro finali concupito
diu exterminio dictæ Johannæ, brevi interpolato, scilicet
sex vel octo dierum, spatio inter utramque sententiam, rei processerunt ; ita ut, in publico loco civitatis Rothomagensis, ad reorum exterminium solito
deputari, dicta Johanna perducta, condemnata
sit inique, et injuste declarata relapsa in hæresim
atque relicta brachio sæculari. Solemni etiam prædicatione,
licet falsis contexta propositionibus, iniquis
accusationibus et responsis, ac opprobriis injuriisque
conspersa, dicta Johanna plurimum infamata est,
coram ejusdem civitatis populo universo, ibidem publice
conveniente et convocato.
Et sic fuit, et est verum.
XXXI. Item, et (quod pia, lamentabili et dolentissima
compassione, æterna memoria deflendum erit !)
a brachio sæcularis justitiæ, et verius ab ipsis reis,
capitalibus inimicis, tradita et dimissa, ipsa et innocens
virgo, palam, publice et ignominioso hæresis
titulo illico apprehensa, nulla ulterioris judicii forma,
deliberatione aut sententia, vel mora præstolata, ultimo
supplicio tradita, et ingentis ignis vehementi
combustione deputata crudeliter, vita functa est.
Et sic fuit, et est verum.
XXXII. Item, et quam indicibili patientia, quam
catholica divinæ majestatis confessione palam facta,
quamque, iterata nominis Jhesu Domini nostri ac Sanctorum piissima, maxime sancti Michaelis et
sanctarum Katharinæ et Margaretæ, devota imploratione,
cremationis tormenta sustinuerit ; quam clara
voce, deliberato animo et sinceritate virginea, suæ
consummationis finem catholicum perseveranti constantia
manifestaverit, audientium et videntium assistens
multitudo, amicorum et etiam inimicorum ad lacrimas undequaque prorumpentium, palam fecit
et attestata est, velut super his informationes conditæ,
luce clariores, aperte demonstrabunt.
Et sic fuit, et est verum.
XXXIII. Item, et exinde, secundura fidelem Ecclesiæ
doctrinam, inferendum est ipsam Johannam
suos dies sine labe hæreticæ pravitatis aut alio gravi
crimine, sicut catholicam, duxisse, et vitæ terminum
christianæ religioni conformem, ad diem hæreditatis
gloriara attingendam, sub gratia nostri Redemptoris,
fideliter peregisse ; ita ut, usque ad vitæ terminum,
spiritu bono confortata et concomitata, æstimanda
ac dicenda sit.
Et hoc fuit, et est verum.
XXXIV. Item, et quoniam ex hujusmodi damnabilibus
processibus et sententiis, suaque crudeli exsecutione,
licet nullis, dolosis et iniquis, dictæ Johannæ
innocentia contaminata a multis credita est,
quamvis injuste, suorumque parentum fama læsa sit
plurimum et scandalizata : itaque non immerito, ad
ejusdem defunctæ expurgationem, seu verius innocentiæ
declarationem, atque ad famæ propriæ suorum
parentum reintegrationem, merito, a domino nostro
Summo Pontifice, mandatum apostolicum seu rescriptum,
per dictos actores impetratum, vestris est
directum providentiis, reverendissimi ac discretissimi Judices. Quo imperante rescripto, cooperantibus
justitia et veritate, vestræ paternitates reverendæ eisdem actoribus providebunt opportune, ad fines hic
infrascriptos ; quoniam et id justum est et verum.
XXXV. Item, et quanquam præmissa sufficere videantur
ad fundandam eorumdem actorum intentionem,
et consequendos fines suos hic postremo inscriptos
; quorum etiam omnium probatio et verificatio
patebunt, tam per processus iniquos partium adversarum,
quam per legitimas responsiones dictæ defunctæ,
comparatione facta secundum veritatem, ac per testium omnium (1) majores informationes et clepositiones
factas, et faciendas, si opus sit ; et rursum licet
adversarum partium, citra omnem loquendo injuriam,
dolus, iniquitas, fraus et odiosa ac perniciosa intentio
similiter innotescant, suorumque processus, sententiarum
et sequelarum manifesta nullitas, prævaricatio
et falsitas : attamen, ad elucidationem præmissorunc circa dicti processus et exinde sententiarum, in quibus
reorum fundatum est ædificium, nullitatem et
iniquitatem, brevi verborum serie aliqua dicenda
sunt, ut ita omnia quæ exinde secuta sunt, nulla,
iniqua et invalida censeantur ; quoniam sic fuit et est
verum.
XXXVI. Item, et cum injudiciis forma et materia,
ordinata veritate, supponendæ sunt ; luce clarius statim
manifestabitur, per ea quæ sequuntur, in primis
quod ratione formæ, nullitatis vitio, saltem cassationis
judicio, subjacent processus et sententiæ memoratæ
tales quales ; et deinde quod, ratione etiam materiæ,
dolo, falsitale, prævaricatione et manifestæ iniquitatis macula dicti processus et sententiæ infecti
sunt.
Et hoc fuit, et est verum.
XXXVII. Item, et quoniam forma est quæ dat esse rei, et quæ contra jus fuerint, deberent utique pro
infectis haberi ; et non præstat impedimentum quod
de jure non sortitur effectum regula juris (De re judicata,
lib. VI.) : satis est rationi congruum, ut, in
primis, ipsa deducatur dictorum processus et sententiarum
nullitas et instabilitas, saltem futura cassatio,
causis, mediis et rationibus quæ sequuntur ; quoniam
sic fuit, et est verum.
XXXVIII. Item, et quia multipliciter processus,
sententiæ et judicia hujusmodi nullitate inficiuntur,
aut debite cassantur et retractantur ; de quibus per
Henricum (2), post alios doctores (in cap. I. De sententia
et re judicata), et per Hostiensem (in Summa,
eod. tit. § « Qualis », ver. « Juxta »), et per Guillelmum
(in Speculo, tit. De sententiarum prolatione, § « Juxta
ea »), et [in] caus. (3) xxxv, quæst. 9, § « In summa », et
in capp. « Cum inter vos » De sententia et re judicata,
et « Multis sum » : dicunt et proponunt ipsi actores
hujusmodi sententias et processus, a dictis reis præsumptos
adversus ipsam defunctam, nullitate infectos
aut invalidos, ratione formæ, præcipue ex causis quæ
sequuntur.
Et sic fuit, et est verum.
XXXIX. Item, et primo, quoniam ex jure vobis
notissimo, nullum fere redditur judicium, ratione judicis
incompetentis, ratione juridictionis ineptæ et
ratione litigatorum (in cap. « At si clerici » De foro competenti ; Cod. Si a non competenti judice, I.
fin.). Est autem ita quod Belvacensis episcopus non
erat præfatæ Johannæ judex competens, neque sibi
subdita erat ; ratione enim delicti aut domicilii, quisque
sortitur forum ; ipsa autem in judictione dicti
episcopi, neque domicilium fovebat, neque sibi imposita crimina ibi causabatur perpetrasse, sicut ex
ipso processu constat. Quare, etc. Optime ad id
faciunt cap. fin. De foro competenti, et 1. fin. ff. De
accusationibus ; et 11. 1 et 9 Cod. ubi de crimine agitur,
cum Summa.
Et sic fuit, et est verum.
XL. Item, et veluti superius tactum est, ipse Belvacensis
episcopus suspensionis, et dictus Inquisitoris
vicarius excommunicationis censuris ligati, cum alter
sine altero in materia prætensæ hæresis ad sententiam
procedere non valebant, nihil validum decernere potuerunt,
aut juridictionem exercere, nisi nulliter et
de facto. Quod autem censuris eisdem essent innodati
constat ; nam crimen hæresis falso imposuerant ipsi defunctæ innocenti, quæ id non commiserat, ut infra
dicetur ; et ita ipsas illico incurrerant. De quibus
in Clementina « Multorum », De hæreticis, libro VI.
XLI. Item, et quia per dictam Johannam recusatus
est præfatus Belvacensis episcopus, tanquam incompetens,
suspectus et inimicus suus capitalis, processus
ipsi atque sententiæ præfatæ nullitate inficiuntur ipso
jure, nec ultra debuit procedere, nisi nulliter ; et ita
tenent Johannes Cardinalis archidiaconus et Johannes
Andreæ in cap. « Legitima » De appellationibus, libro
VI.; et præsertim, quoniam appellatio, recusatio et relatio parificantur, quoad suspendendum auctoritatem
judicis et officium. Et ita quidquid exinde fecerit
judex, nullum est ipso jure ; ut in can. « Multum
stupeo » , caus. III, quæst. 6 ; et in cap. « Licet » De
officio delegati ; et Summa.
Et sic fuit, et est verum.
XLII. Item, et si ea, quæ per vim vel metum fiunt,
viribus non subsistant, ut in cap. « Perlatum » De
his quæ vi metusve causa, tit. XL, et per totum titulum
; quoniam veraciter per Anglicos, tunc processui
assistentes, dicto prætenso Inquisitoris vicario metus
terribilis comminatæ mortis, cadens in constantem
virum, incussus est, nisi sententiaret, ut præfertur :
clarum relinquitur processum et inde secuta, aut nulla
ipso jure, aut saltem penitus fore adnullanda. Sacro
enim canone exprimitur, quod injustum judicium et diffinitio injusta, regio metu vel jussu, a judicibus
ordinata, non valeat (caus. xv. quæst. I). Omne
quidem et quatuor modis humanum pervertitur judicium
(caus. xi. quæst. 3, § « Quatuor modis »).
Quare, etc.
Et hoc fuit, et est verum.
XLIII. Item, et si jura velint per appellationem legitimam
juridictionem suspendi ; curn ipsa defuncta ab
ipsis judicibus appellaverit, suus processus est, cum
sententiis inde secutis, nullitate infectus. Quod autem
sufficienti expressione appellaverit ipsa Johanna,
constat ; nam ex quo aliquis protectioni superioris, et
maxime Papæ, se submittit, licet ex simplicitate, vel
alia causa, verbum appellationis non exprimat : tamen
pro legitima appellatione censetur, et exinde processus,
contra talem sic appellantem factus, est nullus
(in cap. « Ad audientiam » De appellationibus). Et
hoc est indubitanter verum, præsertim cum præces serit gravamen, ex quo verisimiliter quis formidat
amplius a judice gravari. Sic est autem in proposito,
quia et ipsa defuncta, quæ jam judicem recusatum
horrebat veluti capitalem hostem, petivit ad judicium
Papæ remitti, et eidem sæpius se submisit. Hæc autem
verba appellatoriis verbis aequipollent, etiamsi hoc verbum « Appello » non sit expressum, ut in allegato
cap. « Ad audientiam » ; facto enim sine verbis appellatur,
in cap. « Dilecti filii » De appellationibus,
et Paulus, ab infesto præside ad Cæsarem appellavit,
dicens « Ad tribunal Cæsaris sto. » (Act. xxxv. cap.)
XLIV. Item, et maxime, quoniam de rebus arduis
et obscuris, puta revelationibus secretis et occultis,
quas isti judices tractare voluerunt, et quæ nobis incognitæ æstimantur, et de quibus valde difficile est judicare,
cum sint de majoribus, imo de maximis, omnis
cognitio ac determinatio ad apostolicam Sedem
pertinet et remitti debet ; cujusmodi fuit ipsa causa
dictæ Johannæ. Nam, secundum canones, causæ arduæ
ad apostolicam Sedem remittendæ sunt (caus.xv.
quæst. I, can. « Frater noster » ; tit. De baptismo,
cap. « Majores »), et quotiens fidei ratio ventilatur,
omnes episcopi debent causam ad Sedem beati
Petri, id est ad sui nominis et honoris auctoritatem
et successorem referre (caus. xxiv, quæst. I, can. « Quotiens »).
Et hoc fuit, et est verum.
XLV. Item, et aliunde dicti processus et sententiarum
nullitas aut iniquitas præparanda manifeste,
scilicet ratione vinculorum, duri carceris assignati et
terribilis custodiæ dictæ defunctæ Johannæ ; quoniam,
licet ætate juvenis valde, ut dictum est, carcer austerus,
custodia capitalium sibi inimicorum, atroces injuriæ, delubria et terrores sibi assidue assistebant ;
ita quod assereret plus velle mori, quam diutius
vivere in tali horrore, aut ibi amplius permanere.
Quæ cum, sexus fragilitate et ætatis teneritate pensatis,
sublevanda foret, et saltem ecclesiastico carceri
mancipanda, probis mulieribus associanda : ad magnam
sibi illatam injuriam et violentiam, reputandum
est contra jurium sanctiones, quod ipsa in carcere profano,
non laicorum aut reorum publicorum criminibus
deputato, sed in forti manu hostium suorum reclusa
est, contra lecta et notata in Authentica Ut nulli
judicum liceat, § « Necessarium » ; unde sumpta est
Authentica novo jure signata, super 1. « Quoniam
in unum conclave », tit. De custodia et exhibitione
reorum. Et non videtur silentio dignum, quod sui
custodes et hostes armati sæpius in eam violenta manu,
suæ virginitatis pudorem attentare nisi sunt.
Et hoc fuit, et est verum.
XLVI. Item, et hujusmodi atroces injuriæ, carceres
et terrores satis æquipollent, imo et æquiparantur
quæstionibus et tormentis ; ita ut, eisdem perdurantibus,
quidquam contra se confessata est ipsa Johanna,
turbationi et tormentis adscribendum sit ; talis autem
confessio nihil obest, ut legitur et notatur in cap. « Cum in contemplatione » De regulis juris, in
antiquis. Et ita ipse processus cum sententiis memoratis
ibidem fundatis, nullius sunt efficaciæ et vigoris.
Jure enim cautum est quod verbo quæstionis, non
solum tormenta intelligere debemus adhibita corpori,
sed etiam alium dolorem, puta, famem, urgentias, inflictas detentis, donec objectum crimen confiterentur.
Etiam intelligenda est per verbum quæstionis, illa quam malam mansionem appellamus, puta sordidus,
teterrimus carcer (ff. De injuriis, 1. « Item apud Labeonem », § « Quæstionem »; et § « Quæstionis » ff. Ad Silanianum Senatusconsultum, 1. I). Quare, etc.
Et hoc fuit, et est verum.
XLVII. Item, et alia ratione processus ille iniquus
cum sequelis omnino dicendus est, quoniam eidem
Johannæ tantæ juventutis, juris ignaræ, et in eis super
quibus interrogata est, inexpertæ, denegatum est consilium,
denegatus est per totum fere processum director
et terminorum interpretator, quem sæpe petivit,
licet et de fidei apicibus et arduis quæstionibus pulsaretur.
Talis autem denegatio inhumana potius censenda
est et justitiæ inimica. Imo, sicut ex ipso processu
constat, si quis eam dirigere vellet, aut sibi
quæsita exponere, minis et opprobriis afflictus, a caeterorum
pellebatur consortio. Jura autem in contrarium
militant (ff. Ad legem Juliam de adulteriis, 1. « Si postulaverit», § « Quæstioni »). Et si in civilibus adhibeatur
advocatus, ratione majori et in criminalibus admitti debet ; nam et ubi de statu et vita personæ agitur,
quoniam ibi raajus imminet periculum, cautius est
agendum (Cod. De episcopali audientia, 1. « Addictos » et in cap. « Ubi majus » De electione, lib. VI). Et
ad hoc bene facit Guillelmus in Speculo, tit. De depositionibus, § « Septimo videndum », ver. 17 ; et tit. De adversariis, § « Utriusque », ver. « Sed nunquam
potest ».
Et hoc fuit, et est verum.
XLVIII. Item, et ex alio capite, ipsa processus et
sententiarum nullitas declaratur ; nempe et jure vobis
notissimo, cautum est quod processus et sententiajudicialis,
contra minores viginti quinque annis emanati
indefensos, non valent ipso jure, nec provocare
opus est (ff. De re judicata, 1. « Acta »), nec petenda est
restitutio in integrum (Cod. Si adversus rem judicatam,
1. « Cura minores »). Sed hi processus et sententiæ
contra dictam Johannam facti sunt contra minorem
viginti quinque annis, indefensam, nec curatoris, neque
advocati, neque consultoris, neque directoris suffragio
confortatam, sed penitus indefensam et omni
auxilio, præter se, destitutam. Igitur, etc.
Et hoc fuit, et est verum.
XLIX. Item, et licet, beneficio juris, saltem in
id ætati juvenili atque minori subveniatur, quod miseratio ætatis judicem ad moderationem et remissiorem poenam adducat, ut ff. De minoribus viginti
quinque annis, I. « Auxilium », § « In delictis »; lice
etiam delicta sint acriora, quanquam ipsis minoribus,
in criminibus ex certo proposito commissis, non subveniatur
in toto : attamen, in hac causa, eidem Johannæ
minori, neque etiam ex certo proposito delinquenti,
nulla impenditur miseratio, nulla moderatio impertitur,
ut constat ex sententiarum rigore ; et ita, ex
nimia severitate, judicium inficitur nullitate, aut saltem
cassatione dignus est ipse processus, cum sequelis,
etc. Quare, etc.
Et hoc est verum.
LXIV. Item, et posito suppositive et non concesso,
cum satis de contrario constet, quod tales apparitiones
fuissent malorum spirituum, et quod illusa seu ex
errore decepta foret dicta Johanna : adhuc tamen excusanda
foret, quoniam et bonos spiritus esse credidit,
apparentes in forma Angelorum lucis, et sanctum
Michaelem et sanctas Katharinam et Margaretam putavit adorare et revereri ; unde iste error non est sibi
periculosus, neque damnosus, nec exinde idolatra censenda
est (caus. xxix, quæst. I, versiculo « Aliter ») ;
et præsertim, quia in sua opinione non voluit tandem
persistere pertinaci animo, imo judicio Ecclesiæ se
submisit, ut infra dicetur. Textus autem notabilis
in dicto versiculo Aliter habet : « Diabolus se nonnunquam
in Angelum lucis transformat ; nec est periculosus
error, si tunc creditur esse bonus, cum bonum
se simulat, etc. » Et videatur totus textus consequenter,
usque ibi : « quam ille hæreticus se mentiebatur
habere », quia multum facit ad propositum.
Et hoc fuit, et est verum.
LXV. Item, dictam Johannam onerare nituntur
adversantes, exinde quod habitum virilem deferebat,
prohibitum in can. « Si qua mulier », dist. xxx. et Deuteron. c. xxii. Quibus respondetur quod talem
habitum portare valuit licite ipsa Johanna, pensatis
circumstantiis per eam agendorum, propter causas
et rationes quæ sequuntur.
Et hoc fuit, et est verum.
LXVI. Item, et prima ratio assignari potest, quoniam
ex causa rationabili habitum sumpsit. Cum omni
divina inspiratione nuntia esset, culpabilis non est ;
quia ubi spiritus, ibi libertas (in cap. allegato « Licet »
De regularibus, et cæteris juribus allegatis). Secundo,
quoniam jura per adversantes allegata loquuntur non
licere mulieri uti veste virili causa luxus aut libidinis,
ut ibi doctores loquuntur ; Johanna autem hunc habitum
cepit pro contraria causa, scilicet ad vitandum
libidinem et virorum ad luxum provocationem, cum
quibus conversari in exercitu opus erat. Plerumque
enim mutatio habitus clericis permissus est, ut in cap. « Cierici ulterius » ultimo De vita et honestate clericorum.
Imo et ipsa Johanna usa est veste virili ad virginitatem
conservandam, et suæ pudicitiæ defensionem,
quam Anglici aliquando violare attentarunt, sicut et
per ejus confessiones, et legitimas probationes, constat
et constare poterit latius. Itaque excusata est legitime ; absit enim ut ea quæ propter bonum facimus,
nobis ad culpam imputentur (caus. xxiii, quæst. 5,
can. « De occidendis »).
Et hoc fuit, et est verum.
LXVII. Item, et præsertim, quoniam ipsa Johanna
sæpe obtulit vestes sumere muliebres, si in comitiva
mulierum, honesto in carcere Ecclesiæ, aut alibi quam
inter hostes, deponeretur. Imo et tandem solitas vestes
muliebres resumpsit, obediens prætensorum judicum
suasionibus, et eas ex necessitate dimisit, sibi sublatas dolo et fraude hostilibus, et ad violentiæ repulsionem, ut supra dictum est. Quare, etc.
Et sic fuit, et est verum.
LXVIII. Item, nec veritatem habet quod ipsa Johanna
postposuerit missam audire ne vestes muliebres
resumeret ; imo verum est quod instanter missam audire
requisivit, et communiter sacramentum altaris
[recipere]; et requisivit quod sibi daretur habitus
foeminae, ad modum filiæ unius burgensis. Et si dicatur
quod confessa est jurasse regi non deponere vestem
virilem, contrarium præsumendum est. Per etiam jam
dicta, si jurasset hoc, ab illa inspirationis lege habuisse,
præsumendum est, quæ legi non subest, ut præfertur.
Nec mirum si ipsa perplexa fuerit in opinione sibi data,
quod vellet eligere aut non audire missam, aut
habitum deferre virilem, cum et suæ revelationi,
quam scivit aut putavit a Deo esse, derogare non voluit,
et missam audire desideravit. Tandem tamen habitum muliebrem resumpsit, et ita [patet quod] aliquid
non præsumpserit facere contra exhortata suorum
prætensorum judicum, aut a jussionibus suis declinare.
Et sic fuit, et est verum.
LXIX. Item, et ex resumptione habitus, relapsa dici non meruit, cum et id ex dolo, malitia et violentia sibi illatis, facere necessitata sit, ad sui corporis
tuitionem et virginitatis conservationem, ut sæpe dictum est, et propter alias causas supra tactas. Quare, etc.
Et sic fuit, et est verum.
LXX. Item, et dictam Johannam iterum contendunt
adversantes arguere, in hoc quod confessata dicitur
recessisse a parentibus, absque paterna licentia,
etc. Quibus ipsa respondit opportune quoniam ex divina jussione recessit obediendo, aut recessisse credidit bono zelo ; et Deo magis obediendum est quam hominibus. Igitur, etc. Et exinde etiam confessionem
fecit sacramentalem, petiit a parentibus veniam et obtinuit.
Quare, etc.
Et ita, quoniam se correxit, patet
ex hoc reprehendi non posse (caus. xxiv, quæst. I,
can. « Hæc est fides »).
Et hoc fuit, et est verum.
LXXI. Item, eidem Johannæ impingitur quod
nomen Jhesus litteris suis, quibus mala fieri mandabat,
inscribi faciebat, etc. Respondit etiam ipsa opportune
in hoc nullum fecisse peccatum, cum esset bellum
justum ; etiam id suus secretarius faciebat ; nec credebat
id esse malum, quoniam et nomine Domini
Jhesu genua cordis flectere debemus (in cap. « Decet
domum » De immunitate Ecclesiæ, lib. VI.); et
omnia fieri debent in nomine Domini (dist. XXIII,
can. « In nomine Domini »). Quare, etc.
Et hoc fuit, et est verum.
LXXII. Item, et frivolum est eam reprehendisse quoniam de turri saltavit ex desperatione, tentans Deum, etc.; quoniam et ipsa valide respondit quod,
non desperatione mota aut alias inique saltavit, sed
spe salvandi vitam suam et succurrendi oppressis, secundum
consilium Gregorii (dist.xiii, can. « Nervi »).
Imo et in ea id fuit signum maximæ caritatis, vitam ponere velle pro amicis ; et ita bene excusatur.
Et hoc fuit, et est verum.
LXXIII. Item, et rursum ipsam inculpant adversantes,
quoniam mentita est Angelum portasse Regi
illud pretiosum signum, cum genuflexione, etc. Responsio
autem hæc est, quoniam, etsi non licet mentiri, licet tamen, fingendo seu caute respondendo, veritatem
occultare loco et tempore. Sic Abraham locutus
est coram Pharaone (in can. « Quæritur », § « Ecce »,
caus. xxii, quæst. 2). Cum igitur angelus sit nomen
officii, et est idem quod Dei nuntius, juxta illud : « Ecce ego mitto angelum meum, etc. », loquendo
de Johanne Baptista ; ideo et de seipsa Johanna potuit
id dicere, quia angelus, scilicet ipsa Dei nuntia, portavit
Regi coronam, id est palmam victoriæ, qua corona
frueretur ; nec in hoc mentita est, sed caute locuta. Et si dixerit quod ille angelus erat sanctus Michael, hoc potuit ; quoniam et qui per alium facit, per se ipsum facere videtur, et ipsa ex præcepto sancti Michaelis id fecit, et facere credidit. Quare, etc.
Et sic fuit, et est verum.
LXXIV. Item, et si Johanna dixerit se certam esse
et firmiter tenere quod salvaretur, utique hoc potuit
dicere, si ex integro sua dicta jungantur, videlicet « si
servaverit quod promisit Deo, scilicet virginitatem corporis et animæ ». Quam animæ virginitatem ille servat,
qui nullo modo peccat, ut in can, « Si enim inquit »
De poenitentia, dist. II.
Et sic fuit, et est verum.
LXXV. Et similiter, si dixerit se scire futura, in
quibus aliquando, ut dicunt adversantes, mentita est,
non venit reprehendenda, si omnia ut prædixit non
evenerint, puta de liberatione ejus a carceribus ; quoniam
et potuit intelligi hæc liberatio de morte ejus ;
imo et voces, quæ sibi prædixerant, tandem sibi dixerunt
quod sustineret martyrium patienter, et quod
salvaretur. Et ita verum dixit ipsa in omnibus. Etiam
satis reperitur quod spiritum prophetiæ habentes non semper vera locuti sunt, nec spiritu prophetiæ locuti
sunt, ut dicit Gregorius, super Ezechielem ; et habemus
textum, in can. « Quærendum » et in can.
« Potest » De poenitentia, dist. II. Quare, etc.
Et sic fuit, etc.
LXXVI. Item, et similiter, falso culpatur dixisse
quod sanctæ Katharina et Margareta diligunt Gallicos
et odiunt Anglicos ; quoniam se exponit dixisse et intellexisse
quod odiunt quos Deus odit et diligunt quos
Deus diligit ; nec in hoc erravit. Neque etiam ipsa
protulit quod peccatum non habet nec habuit ; sed
bene dixit quod nescit an peccaverit mortaliter, et
quod non velit Deus quod fecerit vel faciat aliquid
propter quod anima sua onerata sit, quod esset quando
peccasset et dignam poenitentiam non egisset. Itaque
Johanna in his omnibus non deliquit, et in istis excusabilis
est.
Et hoc fuit, et est verum.
LXXVII. Item, et dixerunt adversantes falso et
dolose Johannam non voluisse se et sua dicta submittere
Ecclesiæ ; cujus tamen contrarium in judicio rectæ
rationis dicendum est : tum primo, quoniam et id facere
non esse adstrictam præsumendum est verisimiliter
conjectura et judicio ; tum secundo, quoniam et
veraciter hoc fecit, et se submisit Ecclesiæ fideliter et
catholice. Ex primo capite dicendum est quod, si hoc
non fecerit, omnino excusabilis est causis multis et
rationibus : prima, quoniam facta per eam ex revelatione
a bono spiritu agebat, per quam, legem secuta
privatam divinæ inspirationis, eximebatur ab omni
lege communi, ut satis supra ostensum est. Et id fieri
conceditur etiam in cap. « Ex parte » De quær.con. (3); in cap. « Gaudemus » De divortiis ; in cap. « Licet »
De regularibus, et aliis multis. Et ita in hoc Ecclesiam
sequebatur ; et si aliud fecisset, contra
conscientiam bene informatam ambulasset, ædificans
ad gehennam, ut in cap. « Per tuas » De simonia,
et Summa.
LXXVIII. Item, et ratio secunda hæc est quoniam,
et stante dubio an hujusmodi inspirationes et
revelationes ex bono vel malo spiritu procederent,
cum id foret omnino occultum et soli Deo notum, de
his Ecclesia nihil judicare valuit (in can. « Erubescant
» dist. xxxii ; et in cap. « Sicut tuis », et in cap.
« Tua nos » De simonia, cum Summa). Imo et Ecclesiæ
judicium id soli Deo reservat, et propriæ relinquit
consçientiæ (in cap. « Inquisitioni » De sententia excommunicationis).
Et coniirmatur hæc ratio quoniam
et licet, in his quæ concernunt fidei articulos, sequi
teneamur et tenere quod tenet et sequitur judicium
Ecclesia, alias hæretici essemus (cap. I. De summa Trinitate
et fide catholica, lib. VI); et in his similiter
quæ expresse tenet et docet (ut in can. « Nolite »,
dist. XL, cum ibi notatis ; et in can. « Novit », dist.
XII, cum Summa) ; in aliis tamen datur libertas tenendi
quod placuerit, puta an Salomon rex salvalus vel
non ; an tot homines sint salvandi quot ceciderunt,
vel quot remanserunt ; cum etiam inter doctores Ecclesiæ
Augustinum et Gregorium sit contrarietas. In
his enim secretis, quilibet potest sequi opinionem propriam.
Sic notat Johannes Andreæ, cap. I. De summa
Trinitate, lib. VI, et Innocentius in cap. « Ne innitaris
» De constitutionibus. Itaque ad propositum
nostrum credere inspirationem hujusmodi, non est de articulis fidei ; item nec Ecclesia tenet aut docet
quod sit malo spiritu ; imo hujusmodi arcanum relinquit
judicio Dei, ut supra tactum est. Igitur Johanna,
sequendo hic suam opinionem, non erravit.
Et hoc fuit, et est verum.
LXXIX. Item, et alia ratione veraciter excusanda
est ipsa Johanna, simplex, juvenis et ignorans virgo,
si se, etiam suppositive loquendo, palam judicio Ecclesiæ
non submisit, quia non intelligebat sufficienter
quid esset Ecclesia, ut patet ibi, cum dixit : « Ego non
sum talis quæ non debeam ire ad ecclesiam » ; etiam
dum dixit : « Ego non facio differentiam inter Sanctos
et Ecclesiam, » et similia, Sicut enim testium informatione
patebit, ipsa a principio, omnium assistentium
judicio, nesciebat quid esset Ecclesia ; sed,
postquam intellexit et fuit sibi declaratum, semper se
Ecclesiæ submisit. Et est plurimum advertendum
quod talis virgo, juvenis et ignara, has ex se subtilitates
comprehendere non valebat. Merito itaque excusanda
est. Et sic fuit, et est verum.
« LXXX. Item et, ad judicantium confutationem,
et sinistros eorum elucidandos affectus, non est dissimulandum
quod, dum aliqui viri litterali, judicio
assistentes, pietate, caritate et bona conscientia excitati,
ipsam Johannam super obscuris interrogationibus
volebant advertere, interrogata declarare, aut sibi dicebant
quod universalis Ecclesiæ sedebat tunc sacrum
Concilium Basileense, in quo probi viri et electi ab
omni catholica regione adstabant, etiam aliqui de obedientia
sui regis, quibus se ipsam et dicta sua poterat
submittere : tales siquidem probi viri auditi non sunt ;
imo verius cum austera objurgatione judicum, et præsertim episcopi Belvacensis minis et injuriis, a suo
consortio expulsi sunt, et a civitate Rothomagensi
sub poena capitis illico proscripti ; imo et, si continuo
non recessissent, submersionis sibi paratum periculum
non evasissent. Inter quos nominari possunt veraciter,
sic territi et expulsi, magnæ litteraturæ et
probitatis viri, magistri Nicolaus de Houppeville, in
sacra pagina baccalarius, Johannes Lohier, in utroque
jure licentiatus et magister Johannes de Fonte, in
jure canonico licentiatus, et in artibus magistri elegantes,
et solemnes practici ; quos illico ad propria
remeare opus fuit, quemadmodum fide dignorum
testimonio patebit aperte.
Et sic fuit, et est verum.
LXXXI. Item, et probabitur quod dolose dictæ
Johannæ carceribus inducti, quidam subdoli hypocritæ,
in habitu simulato, se confinxerunt blandis
sermonibus, domini nostri Regis partem fovere et diligere
; qui, eidem dolosa consilia ministrantes, sæpius
suaserunt, si vellet carceres evadere, quod nunquam
judicio Ecclesiæ se submitteret quovismodo. Hoc autem
dolo pernicioso seducta dicta Johanna, si quid sinistrum
protulerit, non sibi, sed dolose sic agentibus,
id siquidem imputandum est et merito excusanda
venit.
Et sic fuit, et est verum.
LXXXII. Item, et proponunt dicti actores quod,
si profunde et attente dictæ Johannæ confessiones
videantur, et sana interpretatione considerentur, poterant
omnia dicta ejusdem, absque causa erroris, pertinaciae
et offensæ adversus fidem et Ecclesiam perpetratarum,
fideliter salvari, sicut ex ipso processu
constabit et alias debite. Quare, etc.
Et hoc fuit, et
est verum.
LXXXIII. Item, et ulterius dicunt et in facto proponunt
dicti actores quod veraciter dicta Johanna,
sicut per suas confessiones simul junctas et bono
affectu interpretatas secundum suæ capacitatis ignorantiam
et bonæ mentis sinceritatem et alias, debite
constat et constabit aperte, quod veraciter ipsa Johanna
judicio Ecclesiae implicite et explicite se submisit.
Primo enim, etsi implicite, se satis tamen
judicio submisit Ecclesiæ, dum sua expressit confessio
quod nil vellet facere contra fidem christianam quam
Dominus stabilivit, et quod, si aliquid fecisset vel
dixisset, aut esset supra corpus suum quod clerici
scirent dicere esse contra fidem christianam, ipsa id
noliet sustinere, sed expelleret. Et per hoc satis elicitur
quod se Ecclesiæ judicio submisit, scilicet clericorum,
in his quibus fides christiana et Ecclesia eam
volunt submitti scientiam. Et qui vult antecedens,
vult et consequens necessario ; quare, etc.
Et sic fuit, et est verum.
LXXXIV. Item, et ipsa Johanna magis aperte
etiam judicio Ecclesiæ se submisit ; nam et ipsa, expressis
verbis in sua confessione scriptis, sæpe petivit ad
Papam remitti, qui eam audiret, et ad quem judicium
in hac parte, tanquam de majoribus causis, spectare
noscitur, ut in cap. « Majores » De baptismo, et caus.
xxxiv, quæst. I, can. « Hæc est fides ». Quare, etc. Et
hoc fuit, et est verum.
« LXXXV. Item, et amplius, et valde explicite ipsa
Ecclesiæ se submisit, dum intellexit sibi expositum
quid esset Ecclesia et submissio Ecclesiæ. Nam ipsa
expressis protulit verbis quod se submittebat judicio
Ecclesiæ et Concilii generalis ; imo et petiit articulos suos deliberari per Ecclesiam, antequam abjuraret ;
quod tamen sibi fuit per judices illos denegatum. Et ita
magis et melius dicendum est judicium Ecclesiæ fuisse
spretum et recusatum per ipsos judices, non autem
per ipsam Johannam. Hæc autem probabunt ipsi actores,
per processus contenta et per testium informationes,
si opus sit.
Et hoc fuit, et est verum.
LXXXVI. Item, et dictæ submissionis signum est
et argumentum insolubile, quoniam et, post dictam
submissionem, eidem Johannæ, pauco tempore ante
suum finem, corpus Christi, ex ordinatione judicum
eorumdem, ministratum est. Quod factum non esset
si se non submisisset, quoniam et ipsa in mortali peccato
evidenter, sine submissione tali, manente, non
fuisset corpus Christi eidem ministratum, neque ministrari
debuisset, ut in cap. « Si sacerdos », cum ibi
notatis, De officio ordinarii, et in can. « Quotidie » De
consecratione, dist. II ; et in cap. « Vestra » De cohabitione
clericorum et mulierum. Et sic fuit, et est verum.
« LXXXVII. Item, et proponunt ipsi actores dictam
Johannam, ex contentis in processu suo, non posse
dici relapsam ; quoniam relapsus lapsum præsupponit ;
nunquam autem lapsa est in aliquam hæresim per jam
dicta. Imo et quæ dixit, possunt sine offensa sustineri,
sine læsione catholicæ veritatis. Igitur relapsa non censetur.
Et sic fuit, et est verunt.
LXXXVIII. Item, et per schedulam abjurationis
prætensæ sibi lectam, nihil intellexit eorum quæ lecta
sunt ei ; clarum est autem quod [non] intelligens non
abjurat. Quod autem non intellexerit schedulam præfatam,
constat satis ex ultima in processu deliberatione
abbatis Fiscampnensis et aliorum, pro majori parte ibidem consultantium, qui omnes dixerunt quod ab
ea quærendum erat si eam intellexerat. Nihil tamen
exinde factum est. Imo nunquam dixisset, si intellexisset,
se esse de hæresi suspectam, mendosam, et
hujusmodi perversa crimina, ibi contenta, aliquando
commisisse. Si ergo nihil horum inteliexerit abjurasse,
non est judicanda relapsa.
Et sic fuit, et est verum.
LXXXIX. Item, et probabitur apertissime quod
schedula in illo processu inscripta, non est schedula illa
tunc eidem Johannæ exhibita et lecta, dum eam fecerunt
judices suo modo abjurare ; imo erat quædam
parva schedula, pauca continens et longe dissimilis.
Et sic fuit, et est verum.
XC. Item et, si verba Johannæ, in sua confessione
pro relapsis (4) reputata, bene capiantur, non poterit
reputari relapsa. Dixit enim ipsa Johanna quod se damnaverat
pro salvando vitam suam. Hoc est, dictum (5)
bene intelligenti dicere quod, pro sua vita salvanda,
hæreticam se dixerat, cum non esset ; et quia nihii
intellexerat ; et ita ex voce sua se damnaverat injuste
et ignoranter ; et concludit quod non intendit revocasse,
nisi proviso quod placeret Deo, (non dicit proviso
quod placeat revelationibus aut vocibus). Unde,
cum talis non esset qualem schedula exprimebat, id
potuit dicere absque relapsu.
Et sic fuit, et est verum.
XCI. Item, nec est obmissione dignum, ad manifestandum
dictorum processus et sententiarum falsitatem,
dolum et lniquitatem, quod per judices aut mandatum
eorum, certi sunt articuli extracti numero duodecim,
incipientes « Quædam foemina » , qui transmissi sunt Universitati Parisiensi, saltem facultatibus Theologiæ
et Decretorum ; super quibus deliberationes aliquæ
transmissae sunt. Hæc est autem veritas quod falso
et mendose extracti sunt dicti articuli ab eodem processu,
quoniam, neque dictorum articulorum contenta
confessa est ipsa Johanna ; imo a suis confessatis
dissona et varia sunt, et falsis commentis et interpretationibus
subdole composita et fabricata, sicut ex
mutua confessatorum et articulorum comparatione
constat evidenter. Cum autem super ipsis articulis et
deliberatione exinde secuta, totus ipse processus et
sententiæ dependeant, eorumdem processus et sententiarum
manifesta relinquitur nullitas, falsitas et iniquitas
patentes.
Et sic fuit, et est verum.
XCII. Item, et sine dolo esse non possunt deliberationes
Rothomagi factæ, similiter etiam articulorum
quorumdam mendosa excerptione sic posita procedentes,
citra omnem loquendo injuriam. Et non sine
mysterio ad finem intentum deliberantes perducendi,
creditur esse factum quod schedulæ particulares et articuli
sigillatim missi sunt singulis canonicis etaliis viris
litteratis et practicis, in civitate Rothomagensi exsistentibus,
quatenus deliberationem, suo signo signatam,
in scriptis quisque mitteret ; cum tamen attentius
et seriosius deliberare, et processus lecturam
audire, et rei ac causæ, materiæ et formæ processus,
et circumstantias attendere, simul collecti et congregati
longe melius potuissent. Sed id dolose præsumitur
esse factum, absque injuria loquendo.
Et sic fuit, et est verum.
XCIII. Item, et videtur assignanda talis ratio cautelæ
verisimili[u]s, scilicet ut nemo sic singulariter sciret. Vel audiret confessatorum et in processu actorum veritatem,
nec aliter quam dicti fallaces articuli, ad nutum
judicum et inimicorum confecti, exprimebant ;
utque ipsi deliberantes, secundum intentionem et
affectionem præfatorum, suas opiniones regularent,
cum omni reverentia semper loquendo.
Et sic fuit, et est verum.
XCIV. Item, et veraciter multa excusatione digni
sunt ac omni labe prorsus immunes ipsi Domini deliberantes,
si Deum et conscientiam præ oculis habuerunt,
sicut ita aestimandum est ; quoniam et secundum
limitatum eis casum, licet iniquum atque falsum, sua,
ut creditur, recta consilia transmiserunt, judicium ex
narratis præsuppositis inferentes ; nec adversus eos,
demptis ipsis reis et eorum complicibus, dicti actores
aliquid dicere, concludere vel impingere intendunt,
neque volunt ; quoniam sic aestimant fore et esse
verum.
XCV. Item, et quoniam ex dicto iniquo, nullo,
casso, falso et invalido processu, et deliberationibus
subsecutis, quæ in subdole extractis articulis, veritatem
non continentibus, fundatæ sunt, tandem emanarunt
dictæ iniquæ sententiæ : constat et concludere
necesse est dictas sententias nullitatis et iniquitatis,
doli, fraudis, falsitatis vitio infectas, viribus nullatenus
subsistere, ipsasque tales merito, seu etiam invalidas
penitus et cassas, aut saltem cassandas, adnullandas
et revocandas, debere declarari.
Et hoc fuit, et est verum.
XCVI. Item, et non solum dictas sententias seu
crudelem earum exsecutionem, scilicet dictæ Johannæ
cremationem dolosam, perversam, inique et injuste factam ; et scandalosam, contra jus et justitiam præsumptam,
ejusdem innocentis Puellæ exterminationem
et diffamationem, viribus non subsistentem, et simili
vitio infectam, constat esse detestandam sententialiter
et damnandam, ac reparandam palam et publice ; quoniam
et id justum est et verum.
XCVII. Item, pariter et conformiter ad præfatum
apostolicum mandatum, dictæ Johannæ virginis integritatem,
innocentiam et expurgationem manifestare
opus est ; famamque, ex præmissa iniquitate processuum,
sententiarum, exsecutionis præfatorum, offensam,
tam dictæ Johannæ quam suorum parentum,
reparare et integrare necesse est, prout et justitia
suadente, ipsum mandatum apostolicum, vobis directum,
satis noscitur exprimere ; quoniam et ita fieri
justum est.
XCVIII. Itera, et quoniam ex præmissis, dictorum
actorum intentio fundata est debite ad fines ad quos
tendunt, canonice obtinendos, ex causis, mediis et rationibus
supra expressis, una cum cæteris de jure per
vestras dominationes supplendis, reverendissimi Judices
: dicti actores suas sibi decerni conclusiones per
vestras providentias petunt et postulant humiliter,
modo et forma statim exprimendis.
XCIX. Item, et præsertim quoniam, secundum
vestram ordinationem, dicta sua facta, media, rationes
et conclusiones, judicialiter petita, in hac forma articulorum
concludentur, petitionem, positiones et probatorios
articulos continentium : in scriptis obtulerunt,
prout et offerunt, ac exhibent et deponunt apud
vestras paternitates reverendissimas, seu vestros notarios
speciales in hac causa.
C. Item, et vestri promotoris adjunctionem petierunt
judicialiter, prout et instanter adhuc petunt et
requirunt dicti actores, adversus ipsos, ad omnes fines
suos, aliosque propitios et canonicos, in et sub protestationibus
supra expressis.
« Ex causis itaque, mediis et rationibus præmissis,
ac aliis, per vestras reverendissimas paternitates et clarissimas
providentias, de jure supplendis, ut supra protestando,
inferunt, concludunt, supplicant et requirunt
ipsi actores, via et forma melioribus quibus jura,
usus et observantiæ sibi poterunt suffragari per vos,
vestram diffinitivam sententiam et irrefragabile judicium
dici, proferri, decerni et sententiari ; dictum
prætensæ inquisitionis seu fidei materiæ processum,
adversus ipsam Johannam d'Arc, Puellam sæpedictam,
atque prætensas exinde sententias subsecutas, per dictos
Cauchon, episcopum, et Magistri, subinquisitorem,
ut præfertur, præsumptum et præsumptas, factum
et factas, ac pronuntiatas, cum sua exsecutione et
omnibus inde secutis, vitio nullitatis, doli, falsitatis,
mendacii et manifestæ violentiæ et iniquitatis subjacere,
ipsamque et ipsas, [cum] exsecutione et sequelis
eisdem, nullum et nullas, dolosum et dolosas, falsum
et falsas, mendosum et mendosas, ac violentiæ et manifestæ
iniquitatis macula infectum et infectas. declarantes
expresse cassas et irritas ipso jure ; aut saltem
eum et eas, cum suis exsecutione ac dependentiis quibuscumque,
cassetis, irritetis, revocetis et adnulletis
omnino ; decernentes, sub poenis gravibus et ecclesia sticis censuris, eisdem nullam amodo per Christi fideles
fidem præberi qualemcumque, et, ne aliter fiat inhibentes,
sub anathematis lata sententia (6), scripta
in terminatione, perpetuo duratura ; et nihilominus
dictæ Johannæ innocentiam, eodem vestro judicio et
diffinitiva sententia, expurgantes ; ipsam, usque ad obitum,
fidelem et catholicam permansisse, ac ab omni
sibi hæresis labe perversæque credulitatis, vel fidei
errore, aut ecclesiasticæ unitatis discessu, omnique
alio crimine sibi jam imputato, liberam et immunem
fuisse et esse, plenissime diffinientes et decernentes ;
ipsamque et dictos actores, ab omni infamiæ et culpæ
nota, qua ex dicti processus, sententiarum, et exsecutionum
exinde secutarum, occasione, possent argui
quomodolibet, vel nolari, liberantes, et liberos ac
suæ famæ pronuntiantes plenissime restitutos. Ut autem
sententiæ vestræ veritas atque dictæ defunctæ
innocentia et ipsorum actorum justitia, præcedentiumque
processus, sententiarum et exsecutionum iniquitas,
cunctis pateant memoriter præsentibus et futuris
: per idem vestrum judicium decernatur dictos
processum iniquum, sententias et sequelas, palam et
publice, in loco ubi ipsa Johanna diem suum clausit
extremum, per sæcularem justitiam igne cremandum
et cremendas ; ibidem et in aliis insignibus civitatibus
hujus regni, per prædicationes solemnes, hujusmodi
vestram sententiam et exsecutionem ejusdem manifestari
et publicari ; etiam cum erectione imaginum et
epitaphiorum in ipsa Rothomagensi civitate, et alibi
ubi decuerit ; et, si qua solemnis cappellæ fundatio
erigi valeat, etiam decernendo, ad perpetuas instituendum defunctorum fidelium ibi exorandas (7) salutes. Insuper,
ut hæc vestra sententia ac reparatio ab hominum
memoria non deleatur, si domino nostro Regi placuerit,
ut chronicis Franciæ et cameræ sui Thesauri Chartarum
inseratur et recondatur memoriter, similiter
decernendo ; et tandem, pro injuriis, emendis, jacturis,
damnis et interesse, reos ipsos in graves pecuniarum
summas ipsis actoribus solvendas, quales vestræ
duxerint providissimæ paternitates, pariter condemnando
; vestri ex nunc promotoris adjunctionem eisdem
actoribus decernentes impertiri ; aut saltem tales
tantasque conclusiones, reparationes et emendas, ad
fines debitos, justos et canonicos, ipsis actoribus adjudicetis
et decernatis exsequendas cum effectu, quales
postulat ordo rationis, et canonicæ decernunt sanctiones,
implorant ipsi actores, humiliter officium vestrum
de præmissis probare offerentes, quantum opus erit,
cum protestatione etiam expressa addendi, minuendi,
declarandi, corrigendi et interpretandi, omni alio
juris beneficio sibi salvo, et cum cæteris protestationibus
debitis et in talibus assuetis. »
CI. Item, et sunt præmissa omnia et singula vera,
notoria et manifesta, et ea noverunt dicti rei, ac super his laborant publica vox et fama.
Source : Texte original latin : "Procès de Jeanne d'Arc" - T.II - Jules Quicherat (1844), p.212 et suiv.
Traduction : Pierre Duparc.
Notes :
1 Dans les deux manuscrits se trouve ici le mot exceptio qui ne se rapporte à rien et le mot suivant suivant est écrit major. avec une abréviation à la fin.
2 Les manuscrits portent hen. Cest le canoniste Henricus Bohic, auteur
du commentaire qui a pour titre Lecturæ decretalium.
3. Il n'y a point de titre pareil dans les Décrétales.
4. Les Manuscrits relapsa.
5. Manuscrit 5970, dictu.
6. Les manuscrits, late sentencie.
7. Les manuscrits, execandas.
3 On se rappellera que les abréviations caus. ou dist. (causa, distinctione),
lorsqu'elles ne sont pas accompagnées d'un titre d'ouvrage, indiquent les citations
du Décret. Celles des Décrétales sont désignées par l'abréviation cap.
(capitulo).
|